...  در باره

ارتباط با ما موسیقی محصولات ساختمان سنتور صفحه اصلي  
 

 

معروف است که موسيقي امروز ايران عبارت است از هفت دستگاه : ماهور ، شـور ، چهارگاه ، همايون ، سه گاه ، نوا  و راست پنجگاه
دستگاه به آوازي بايد اطلاق شود که طرز بستن درجات گام آن و فواصل جزء آن شباهت به گام ديگر نداشته باشد. مثلا وقتي که مي گوييم دستگاه ماهور ، منظور نشان دادن کليد ملودي هاي مختلفي است که از گام بزرگ تشکيل مي گردد
در هر دستگاه دو نوع آواز اصلي و فرعي مي توان داشت که در همان گام است منتها از نت ديگر غير از تنيک شروع مي شود و يا به نت هاي ديگر گام اهميت داده مي شود ؛ مثل داد،آذربايجاني و غـيره. اما آواز فـرعي ، آوازي است که از دستگاه هاي ديگر قرض شده و بايد حتما به وسيله فـرودي مراجعت به دستگاه پايه بنمايد؛ مثل دلکش ، مواليان و غـيره . آوازهاي ايراني را به سه قسمت متمايز مي توان تقسيم نمود : دستگاه ، نغـمه و گوشه
 اگر موسيقي ايران را مملکتي فرض کنيم، دستگاه را ولايت و نغمات را شهر و گوشه ها را خانه تعبير مي نماييم

 

دستگاه
شرط دستگاه بودن آن است که از حيث گام داراي چهارم و پنجم درست بوده و ضمنا در فواصل بين نت ها نيز مستقل باشد يعني شباهت به گام ديگري نداشته باشد . اين نوع را مي توان دستگاه گفت زيرا قابل اين است که داراي نغمه ها و گوشه هاي مختلف باشد. مانند دستگاه هاي شور ، ماهور ، چهار گاه ، همايون ، سه گاه ، نوا و راست پنجگاه

 

نغـمه
 چنانکه گفـتيم ، نغـمه را مي توان به منزله ي شهري از ولايتي تصور نمود. پس نغـمه ها را اعضاي مهم دستگاه دانسته و اگر چه براي آنها گام مخصوص و بکري نمي توان قائل شد ولي از طرفي هم ، گام دستگاه مادر خود را به کلي به واسطه ي اختيار نت شاهـد ، متغير و ايست تغيير مي دهند که به کلي ، دانگ ها عـوض شده و گاهي شناختن آنها مشکل مي شود
نغـمه ها مي توانندداراي گوشه هاي متعدد باشند. چنانکه گيلکي ، کرد بيات و دوبيتي از گوشه هاي نغـمه دشتي است و حجاز گوشه نغـمه ابوعطا و فيلي و قطار گوشه هاي نغـمه بيات ترکـند

 

گوشه
 گوشه عبارت از آهنگي است که در فاصله ي يک دانگ يا يک پنچم ادا مي شود و عموما از چند نت تجاوز نمي کند و در اين چند نت تغييراتي داده نمي شود. بنابراين گامي براي آن تشخيص نمي توان داد و گوشه ها داراي تقسيمات جزء و اجزاي ديگري نخواهند بود . آنچه به نظر مي رسد نت شاهد و ايست را براي آنها مي توان قائل شد

 

نت شاهد
نت شاهد نتي است که در نغـمه ها و گوشه ها بيش از همه ي نت ها به صدا درآمده و در واقع محور آن آهنگ است. چنانکه اگر يک تصنيف يا يک رنگ معروف راجع به نغـمه اي را تجزيه نماييم خواهيم ديد که نت شاهد آن چندين باربيش از ساير نت ها به صدا در مي آيد

 

 

کليه حقوق مربوط به سايت محفوظ مي باشد
استفاده از مطالب و عکس هاي سايت بدون اطلاع قبلي پيگرد قانوني دارد 

معرفي

امیرحمزه رضايي
استاد ناظمي

ساختمان سنتور

کلاف سنتور
کلاف و صفحه زير
صفحه روي سنتور
بدنه کامل سنتور
گوشي سنتور
سيم گير
پلهاي سنتور
خـرک سنتور
آچار کوک
مضراب
سنتور

محصولات

سنتور لا کوک
سنتور سل کوک

موسيقي

آواز شور
پيش درآمد شور
چهار مضراب شور
تصنيف شور 1 
تصنيف شور 2 
تصنيف شور 3